The Alberta Association for Immigrant Serving Agencies (AAISA) undertook the 4th Annual Settlement and Integration Sector Survey from April to June 2021. The survey was sent to 100+ agencies, and obtained responses from 60 agencies, resulting in the survey’s highest response rate yet.

The survey aimed to examine and understand the priorities, and areas of improvement in the settlement and integration sector, to identify any current systems-level issues that are affecting newcomer-serving agencies and to highlight areas of improvement for the next fiscal year. The survey results inform the development of AAISA’s future activities and projects that will aid newcomer-serving agencies to be equipped with the tools to provide high-quality, innovative, and adaptable programs and services to newcomers in the province of Alberta.

The results of the survey are summarized in this report. The findings start by giving a profile or overview of the sector, and then  are divided into each of AAISA’s departments: Engagement, Research, & Policy, Professional Development, and Business Development, Administration & Outreach. The report then highlights some key themes brought forth by the data in relation to broader trends in Canadian settlement and integrations and concludes with recommendations to funders and AAISA moving forward.

If you have any questions, please contact Marokh Yousifshahi, Research and Policy Lead (myousifshahi@aaisa.ca).

L’Alberta Association for Immigrant Serving Agencies (AAISA) a mené la 4e enquête annuelle du secteur de l’établissement et de l’intégration d’avril à juin 2021. L’enquête a été envoyée à plus de 100 agences et a obtenu les réponses de 60 agences, ce qui a donné le taux de réponse le plus élevé à ce jour.

Le sondage visait à examiner et à comprendre les priorités et les domaines d’amélioration dans le secteur de l’établissement et de l’intégration, d’identifier les problèmes actuels au niveau des systèmes qui affectent les agences au service des nouveaux arrivants et de mettre en évidence les domaines d’amélioration pour le prochain exercice. Les résultats du sondage éclairent le développement des activités et des projets futurs de l’AAISA qui aideront les agences au service des nouveaux arrivants à se doter des outils nécessaires pour fournir des programmes et des services de haute qualité, innovants et adaptables aux nouveaux arrivants dans la province de l’Alberta.

Les résultats de l’enquête sont résumés dans ce rapport. Les résultats commencent par donner un profil ou un aperçu du secteur, puis sont divisés en chacun des départements de l’AAISA : engagement, recherche et politique, développement professionnel et développement commercial, administration et sensibilisation. Le rapport met ensuite en évidence certains thèmes clés mis en évidence par les données en relation avec les tendances plus larges de l’établissement et de l’intégration au Canada et se termine par des recommandations aux bailleurs de fonds et à l’AAISA pour aller de l’avant.

Si vous avez des questions, veuillez contacter Marokh Yousifshahi, responsable de la recherche et des politiques (myousifshahi@aaisa.ca).